Immobilizer - transmisja pomiędzy BECM a ECU w 2.5tds

ODPOWIEDZ
tarrin
Posty: 34
Rejestracja: sobota 15 lut 2014, 20:52
Lokalizacja: Oleśnica

Immobilizer - transmisja pomiędzy BECM a ECU w 2.5tds

Post autor: tarrin » wtorek 06 paź 2020, 08:01

Jako że ostał mi się jeden sprawny kluczyk zacząłem się zastanawiać, co będzie, kiedy i ten się zepsuje. Nie pisze jeżeli, bo to tylko kwestia czasu.
Postanowiłem, że podsłucham transmisję pomiędzy BECM i ECU i zrobię urządzenie, które nawet w przypadku padniętego becm-a pozwoli odpalić silnik.
Na razie jestem na etapie transmisji.
I tutaj mam pytanie do kolegów, grzebiących w BECM-ie.
Z tego, co udało mi się przechwycić, BECM wysyła do ECU ciąg 3 bajtów (0xFFFFFF) rozdzielonych mikrosekunowymi przerwami. Zaskoczyło mnie to trochę, bo w dokumentacji do emulatora immobilizera do BMW (także do TDS-a) podany jest 4 bajtowy kod (0xFFFFFFFF). Czy któryś z kolegów byłby w stanie potwierdzić, że kod immobilizera w BECM-ie rzeczywiście zapisany jest na 3 bajtach?
Pozdrawiam i z góry dziękuję za pomoc.
PS. Jeżeli projekt zakończy się powodzeniem nie omieszkam podzielić się schematem i wsadem do mikrokontrolera.
Arek

tarrin
Posty: 34
Rejestracja: sobota 15 lut 2014, 20:52
Lokalizacja: Oleśnica

Re: Immobilizer - transmisja pomiędzy BECM a ECU w 2.5tds

Post autor: tarrin » wtorek 06 paź 2020, 23:05

Pierwsza próba udana ale układ do dopracowania.

tarrin
Posty: 34
Rejestracja: sobota 15 lut 2014, 20:52
Lokalizacja: Oleśnica

Re: Immobilizer - transmisja pomiędzy BECM a ECU w 2.5tds

Post autor: tarrin » piątek 16 paź 2020, 08:19

Układ dopracowany.
Koszty wykonania nie przekroczyły 30 pln, samochód odpala bez problemu. Konieczne jest odczytanie transmisji pomiędzy becm a ecu, więc wskrzeszenie w ten sposób samochodu z padniętym lub zablokowanym becm-em nie wchodzi w rachubę, chyba że posiadamy kod (albo zeskanowaliśmy wcześniej, albo odczytaliśmy z becm-a).
Układ nie jest samouczący (do zrobienia, ale nie ma sensu w przypadku rozwiązania nie przeznaczonego do hurtowej sprzedaży, dodatkowo podniosło by to koszty o jakieś 20 pln), ale kod zaprogramować łatwo bo znajduje się w osobnej sekcji eeprom i można go zapisać niezależnie od wsadu.
emulator oparty na mikrokontrolerze ATMega88 (ATMega 48 też da radę, bo program jest niewielki). Pewnie zadziałał by bez modyfikacji na ATMega8, ale nie sprawdzałem.


https://ibb.co/Wy27N2B

Arek

Awatar użytkownika
V12
moderator
moderator
Posty: 1599
Rejestracja: środa 05 mar 2008, 16:44
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Immobilizer - transmisja pomiędzy BECM a ECU w 2.5tds

Post autor: V12 » sobota 17 paź 2020, 09:57

Może warto by uruchomić produkcję na niewielką skalę? Blackbox życzy sobie za urządzenie przywracające synchronizację prawie 96 EUR netto https://blackbox-solutions.com/shop/product/bsm02
Wszystkie nowe części Land Rover, Range Rover https://sklep.v12.com.pl tel. 506 11 22 04

tarrin
Posty: 34
Rejestracja: sobota 15 lut 2014, 20:52
Lokalizacja: Oleśnica

Re: Immobilizer - transmisja pomiędzy BECM a ECU w 2.5tds

Post autor: tarrin » sobota 17 paź 2020, 19:28

Z tego, co wiem, urządzenie blackboxa ingeruje w becm. Moje jest o wiele bardziej prymitywne - po prosu wysyła podsłuchany kod do sterownika silnika, udając immobilizer. Blackboxa wpina się do złącza diagnostycznego, ja wypinam przewód, po którym transmitowany jest kod z becm-a i podpinam go do mojego emulatora. Kod podsłuchałem analizatorem stanów logicznych, potem to już tylko kwestia oprogramowania mikrokontrolera, żeby wysyłał kod.
W sumie samoucząca wersja nie byłaby złym pomysłem, z tym że zamiast prostego bufora, dopasowującego napięcia, potrzebowałaby już chyba transcieviera linii k. Ewentualnie jakiejś dwukierunkowej wersji bufora. Inna sprawa, że nie wiem, czy istnieją jakieś wariacje kodu - może 4 bajty, zamiast
trzech, może inny sposób transmisji dla benzynowych - to wszystko trzeba by uwzględnić w programie, inaczej masz grono niezadowolonych klientów.
O wiele prościej jest indywidualnie dla każdego samochodu podpiąć analizator linii i podsłuchać kod.

tarrin
Posty: 34
Rejestracja: sobota 15 lut 2014, 20:52
Lokalizacja: Oleśnica

Re: Immobilizer - transmisja pomiędzy BECM a ECU w 2.5tds

Post autor: tarrin » poniedziałek 19 paź 2020, 15:10

Moje urządzenie robi mniej więcej to samo, co to: https://www.labtronx.com.au/mobi-lize.htm, tyle że przeznaczone jest do gruźlika. Dodatkowo korzysta tylko z 3 przewodów (zasilanie, masa i kod), bo wygląda na to, że becm wysyła kod mobilizacyjny bez przerwy (albo ja mam uwalony sygnał code accept, albo dla diesla go po prostu ignoruje), tyle że nie wysyła domyślnego kodu i nie trzeba przeprogramowywać sterownika silnika, ale wysyła podsłuchany kod, więc musi być indwidualnie dopasowane do samochodu.

tarrin
Posty: 34
Rejestracja: sobota 15 lut 2014, 20:52
Lokalizacja: Oleśnica

Re: Immobilizer - transmisja pomiędzy BECM a ECU w 2.5tds

Post autor: tarrin » poniedziałek 26 paź 2020, 13:08

Filmik z działania emulatora
https://streamable.com/89igzz

ODPOWIEDZ